Modeljachten Lion Charmant

06 -13 20 40 80

 

Tweedehands jacht kopen!

Gebruikte boten

Af en toe bieden we hier gebruikte K-jachten aan.

Alle door ons aangeboden jachten worden volledig up to date aangeboden en zijn dus voorzien van de laatste ontwikkelingen.

 

 

Waar moet ik op letten bij aanschaf van een tweedehands K-jacht

K-klasse jachten zijn steviger gebouwd dan technisch noodzakelijk. Dit is bewust gedaan om schade bij aanvaringen zoveel mogelijk te beperken. Met andere woorden, de rompen kunnen tegen een stootje.

 

• Romp

Let op haarscheurtjes in de gelcoat en deuken in de romp. Controleer of alle spanten vast zitten.

 

• Roer

Kan tijdens het vervoer nog wel eens beschadigd zijn geraakt. Sommige roeren scheuren aan de bovenkant rond de as.De nieuwe roeren zijn voorzien van een glasvezel versterking om de as. Kijk of het roer in lijn staat met de kiel, anders is het jacht niet in balans.

 

• Want

Door veel gebruik kan het er nogal kreukelig worden. Dit kan wel een zwak punt worden als dit te veel gebogen is.

Raadzaam om ze op tijd te vervangen.

 

• Mast

Moet in onbelaste toestand recht zijn. Het aluminium slaat wit uit als de mast verbogen is geweest. De sterkte is er dan voor 50% uit.

 

• Kiel

Let op diepe krassen in de kiel. De gietijzeren kiel kan makkelijk worden gedemonteerd en opnieuw geschilderd.

 

• Zeilen

Eigenlijk het meest kwetsbare onderdeel van de boot. (het motortje) Na veel gebruik komen er horizontale sporen in het achterlijk van de fok en met grootzeil. Dit is niet meer te herstellen. Handig is om dit setje als hard weer zeil achter de hand te houden. Het rode teken in het voorlijk van de fok en grootzeil geeft het jaartal aan (17 staat dus voor 2017) Het sign zit in de zeilen vanaf 2002 (02)

 

• Accu

Meestal zijn de accu in de boot en de zender aan vervanging toe. Met name het lang niet gebruiken van de accu's zorgt voor een afname in de capaciteit. Voorkom ergernis en vervang deze optijd.

2.4Ghz ontvangers zijn gevoeliger voor een spanningsval, zorg voor een goed opgeladen accu. Een andere mogelijkheid is om over te schakelen op een 7,2V accu pack. Let wel op of de ontvanger geschikt is voor deze hogere spanning.

 

• 40Mhz Zender ontvanger

De meeste boten hebben een 40Mhz twee kanaal zender met verwisselbare kristallen.

Sommige boten varen nog met 27Mhz zenders. Beide systemen werken naar behoren, de 27Mhz zenders wel wat storing gevoeliger.

 

• 2,4Ghz zender ontvanger

Tegenwoordig worden de jachten geleverd met een 2,4Ghz zender ontvanger.

Dit type is veel minder storing gevoelig dan de 40Mhz . Ook hoeft nooit meer naar een vrije frequentie gezocht te worden (kristal nr). Zender en ontvanger zijn eenvoudig te vervangen.

 

• Servo

Het soort servo voor het roer heeft voor 50% invloed op de bestuurbaarheid van de boot. De balans aan het roer doet het meeste werk. Kijk wel of er geen speling zit tussen roer en servo.

Meest gebruikte servo is de Robe-Futaba (trekkracht ± 3Kg)

Huidige servo is de MX met metalen tandwiel (trekkracht ± 10Kg)

 

• Winch

De meeste jachten zijn uitgevoerd met een Hitec  HS-725BB (trekkracht 15Kg) en later met de HS-785HB

Wat oudere jachten (tot ± K60) hebben soms een Robbe wich die iets minder snel is dan de de Hitec.

Controleer of alle elektronica werkt,

 

• Big Winch

De Hitec HS-725BB winch is niet meer leverbaar. De huidige pakketten en modellen worden vanaf (maart 2016) uitgevoerd met een digitale krachtigere Big Winch. De winch heeft een trekkracht van 40 Kg bij 6V en 50 KG bij 7,2V. De Big Winch werkt alleen in combinatie met een digitale 2,4Ghz zender ontvanger.

Ombouw van de Hitec winch naar de Big Winch is goed mogelijk. De afmetingen komen overeen, echter de aansluiting op de accu is anders. Er is een ombouwset met beschrijving beschikbaar.

 

Onderdelen

Alle onderdelen voor de K-klasse zijn demontabel en vervangbaar.

Meer hierover.

 

Voor een volledige upgrade van uw jacht, neem gerust contact op voor meer advies.