Lion Charmant Tel: 06 - 13 20 40 80    info@k-klasse.nl

 

Dutch

design

Service onderhoud en occasions

Occasion worden door de werf helemaal onderhanden genomen en zijn weer als nieuw

We hebben weer iets moois in de aanbieding! De K421 en de K409

K409

Demo jacht van de dealer, de K409 Compleet aangepast naar de hoogst standaard. Door mij voorzien van de laatste up-date, zoals de nieuwste Robbe winch (super snel en sterk) en compleet nieuwe zender, accu en roer servo. Tevens nieuwe zeilen set 2024.

 

 

Kleur wit RAL 9010

Kleur onderwater wit RAL 9010

Kiel en roer wit RAL 9010

Dek teak glans gelakt

Nieuwe zeilset 2024.

Magnetische afdichting hardtop

Nieuwe accu en lader.

Nieuwe mast, giek, fokkeboom (alles wit)

Bootsteun gelakt.

Zender/ontvanger 2.4Ghz nieuw

Supper sterke Robbe FSW 220 BB winch nieuw

 

Het jacht staat bij de bouwer

 

 

Getrimd en zo klaar om mee te zeilen voor de prijs van 1245,--

 

Bel: 06 -13 20 40 80 of mail: info@k-klasse.nl

Verkocht

K159 zo goed als nieuw.

Meest voorkomende onderdelen voor vervanging

Fokkeboom met schuifbus

K421

Compleet aangepast naar de hoogst standaard. Door mij voorzien van de laatste up-date, zoals de nieuwste Robbe winch (super snel en sterk) en compleet nieuwe zender, accu en roer servo. Tevens nieuwe zeilen set 2024.

Het jacht is zeer strak en heeft geen beschadiging.

 

Kleur ultramarine blauw RAL 5002

Kleur onderwater zijdengrijs RAL 7044

Kiel en roer wit RAL 9010

Dek teak glans gelakt

Nieuwe zeilset 2024.

Roer servo nieuw.

Magnetische afdichting hardtop

Nieuwe accu's

Nieuwe mast, giek, fokkeboom (alles wit)

Bootsteun gelakt.

Zender/ontvanger 2.4Ghz nieuw

Supper sterke Robbe FSW 220 BB winch

 

 

Getrimd en zo klaar om mee te zeilen voor de prijs van 1245,--

 

Bel: 06 -13 20 40 80 of mail: info@k-klasse.nl

Waar moet ik op letten bij aanschaf van een tweedehands K-jacht?

K-klasse jachten zijn steviger gebouwd dan technisch noodzakelijk. Dit is bewust gedaan om schade bij aanvaringen zoveel mogelijk te beperken. Met andere woorden, de rompen kunnen tegen een stootje. Wat niet tegen een stootje kan is de tuigage. Verder zijn de nieuwste K modellen uitgevoerd met, magneet afdichting, 2,4Mhz zender ontvanger, 7,2V accu, en een 22Kg winch en een 10Kg stuurservo. Opgeteld een kleine € 900,00 aan onderdelen om het jacht weer up-to-date te krijgen.

 

• Romp

Let op haarscheurtjes in de gelcoat en deuken in de romp. Controleer of alle spanten vast zitten.

 

• Roer

Kan tijdens het vervoer nog wel eens beschadigd zijn geraakt. Sommige roeren scheuren aan de bovenkant rond de as. De nieuwe roeren zijn voorzien van een glasvezel versterking om de as. Kijk of het roer in lijn staat met de kiel, anders is het jacht niet in balans.

 

• Want

Door veel gebruik kan het er nogal kreukelig worden. Dit kan wel een zwak punt worden als dit te veel gebogen is.

Raadzaam om ze tijdig te vervangen.

 

• Mast

Moet in onbelaste toestand recht zijn. Het aluminium slaat wit uit als de mast verbogen is geweest. De sterkte is er dan voor 50% uit.

 

• Kiel

Let op diepe krassen in de kiel. De gietijzeren kiel kan makkelijk worden gedemonteerd en opnieuw geschilderd.

 

• Zeilen

Eigenlijk het meest kwetsbare onderdeel van de boot. (het motortje) Na veel gebruik komen er horizontale sporen in het achterlijk van de fok en met grootzeil. Dit is niet meer te herstellen. Handig is om dit setje als hard weer zeil achter de hand te houden. Het rode teken in het voorlijk van de fok en grootzeil geeft het jaartal aan (17 staat dus voor 2017) Het sign zit in de zeilen vanaf 2002 (02)

 

• Accu

Meestal zijn de accu in de boot en de zender aan vervanging toe. Met name het lang niet gebruiken van de accu's zorgt voor een afname in de capaciteit. Voorkom ergernis en vervang deze gewoon. 2.4Ghz ontvangers zijn gevoeliger voor een spanningsval, zorg voor een goed opgeladen accu. Een andere mogelijkheid is om over te schakelen op een 7,2V accu pack. Let wel op of de ontvanger geschikt is voor deze hogere spanning.

 

• 2,4Ghz zender ontvanger

Tegenwoordig worden de jachten geleverd met een 2,4Ghz zender ontvanger.

Dit type is veel minder storing gevoelig dan de 40Mhz . Ook is het niet meer nodig om te zoeken naar een vrije frequentie (kristal nr). Wil je varen met een digitaal gestuurde winch zoals de Robbe FSW, dan kan dat alleen met een digitale zender/ontvanger. Zender en ontvanger zijn eenvoudig te vervangen.

 

• Servo

Het soort servo voor het roer heeft voor 50% invloed op de bestuurbaarheid van de boot. De balans aan het roer doet het meeste werk. Kijk wel of er geen speling zit tussen roer en servo.

Meest gebruikte servo is de Robe-Futaba S3003 (trekkracht ± 3Kg)

Aanbevolen is een krachtige servo  met metalen tandwielen en een trekkracht van ± 10Kg (nu de standaard en werkt het beste met een digitale zender/ontvanger)

 

• Winch

De meeste jachten zijn uitgevoerd met een Hitec  HS-725BB (trekkracht 15Kg) en later met de HS-785HB

Wat oudere jachten (tot ± K60) hebben soms een Robbe FP-S110 winch die minder snel is dan de de Hitec.

Controleer of alle elektronica werkt.

 

• Aanbevolen  winch

Op dit moment is er een krachtige Robbe FSW 220 BB winch of een BlueBird winch met een trekkracht van 22 Kg bij 7,2V. Deze worden standaard opgenomen in de nieuwste jachten vanaf de K481. De winch heeft naast kracht ook snelheid. Dit komt de zeil eigenschappen van de K-klasse ten goede. Met name bij het  afvallen met harde wind geeft dit totale controle over het jacht. Installatie van de winch kan door de bouwer worden verzorgd met behulp van een speciale applicatie kan de winch op dezelfde plaats worden gemonteerd als waar de Hitec heeft gestaan.

 

De Winch werkt alleen in combinatie met een digitale 2,4Ghz zender/ontvanger.

 

Roer met servo

Magneet afdichting

Nieuwe 2.4Ghz zender en ontvanger met penlite en 7,2V accu